Saturday, September 19, 2015

Kisah KDK dan Daikin.

Alamak. Dah terpadam pulak. Dah kena tulis balik post. Patut save dulu sebelum bukak benda lain tadi. Adeh.

Camana nak bagi kurang bil rumah aku ni woiii?

Jadinya, sekarang aku dok pikiaq solusi macam mana nak kurangkan bil letrik.

Bulb dah cuba tukaq yg energy saving dah. Tapi tak tukar semua la. Tukaq yang rosak je dulu.

Aku bagi cadangan kat pak aku suruh tukar air cond baru. Yang energy saving. Tapi pak aku kata air cond jenis tu cepat rosak and after service dia mahai nau nau. 

So tadi aku google Kipas KDK sebab kipas kat bilik adik aku tu seiras kipas2 di sekolah dan uni. Lol. Ala kipas yang setiap kali lepas PJ confirm berebut nak duduk belakang skali betul2 bawah kipas tu. Nyaman je kan. 

Tapi masalahnya kipas kat bilik aku ni  cantik je. Anginnya malu malu kambing gitu. Geram gak. Sebab dulu bapak aku tukar kipas bilik aku tu dgn kipas luar. Aku yg buduh time tu excited je cakap boleh tukar. Apahal excited pun tak tahu, bukan boleh makan pun. 

Pendek kata, kipas bilik aku ni kalau malam2 bukak itu je, mmg aku akan terjaga 2,3x sebab bahang hangat hoii. Rumah taman ni bukan ada pokok pun. Dulu ada lah depan rumah. Tapi dah jadi taman pun. Jadi, tiap2 malam mmg aku bukak air cond saaampaila aku bangun utk solat subuh. Aku nak buat timer, timer pun dah rosak. Jam dia dah geylong. Sejuk memang sejuk. Tapi nak buat camana. Eh dah merepek.

Aaanyway tadi aku google Kipas KDK dan bukak website KDK Malaysia. Sempat jugaklah tahu sikit2 pasal kipas. Satu jenis pakai remote, satu lagi tidak. Ada satu kipas aku macam berkenan. Sensa 5 nama dia. Tapi mcm mahai sikit la. Dan la kot kalau nak kumpul duit. (Lol)

Ha tujuh ratus ringgit malaysia kauuu. Tapi betul ke sejuk2? Hmmmm...


Tapi, berbalik pasai aircond, tak silap aku, haritu aku ada dengar pasal Daikin kat iklan tadio. Pasal after service. So, let's check it outtt.

 Depa ada sedia calculator. Hang cuma perlu tahu lebar dan panjang bilik dengan tingkap hang, tingkap hang mengadap arah utara/selatan/barat/timur, dan berapa orang dalam satu bilik dalam satu satu masa. 

Website dia banyak membantu kalau  hang pertama kali nak beli aircond. Dan yang tadi aku ada sebut pasal after service kan. Salah! Hahahh. Natang tu nama dia After Sales Service. Dalam iklan radio kata Daikin paling bagus lah After Sales Service dia. Tak tau betul ke tak. 

 




Tapi kat website dia takdak rega... So aku takleh agak bajet (konon) hahaahah. Tapi dalam banyak2 produk depa aku tengok paling cool nak letak kat rumah ada dua.

 
 Hat ni rupa dia biasa ja kan. Tapi 
- energy saving
- intelligent eye
- eco friendly
- dapat singkirkan bakteriz dan kulat
- ada dehumidifier (boleh rasa sejuk tanpa kurangkan temp. Kot)
- menang anugerah inovatif tahun 2013 sbb baguih nau.
- ada automatic filter cleaning. Ang tak yah qabat semata mata nak cuci filter aircond kena sedut habuk kat filter pakai vacuum atau basuh pakai air suam bagai. Ang cuma perlu tanggalkan dust box dia ja. Pehtu pasang balik. Tu ja.



Yang hat ni cool sbb boleh control pakai apps. Dan kononnya sleek. Cewah.


- energy saving
- intelligent eye
- eco friendly
- 3d airflow natang padia taktau. Aku tak paham.
- stylish design
- WLAN control from everywhere.




Amacam? 

Makanya, mana mana Benefactor yang takperlu apa2 benefit daripada aku,  tolonglah sponsor rumah akuu. =____=

No comments: