Friday, April 22, 2011

pelajaran 1 : jangan suka menipu




penipuan melibatkan soal kepercayaan . once you're caught with it, some may have no trust in you for the rest of their lives . see ? betapa dahsyatnya akibat satu penipuan ?

pernah tak korang terfikir kenapa orang menipu ? lagi lagi kalau budak2 yang menipu ? mesti kita macam , "heiii..kecik2 dah pandai menipu ..sok sok besaq, lagu mana la pulak .."

well .. pernah pulak tak korang terfikir yang punca budak tu menipu adalah disebabkan korang sendiri ? terlalu memanjakan sangat budak tu .

cewahh .. bila baca entri neh, mesti korang ingat aku neh dah buang tebiat ke tiba tiba cerita pasal budak .. dah kemaruk nak ada anak sangat dah ke? idok leh .. aku cuma terfikir dan  rasa aku perlu merungkai sesetengah persoalan yang selalu dipandang remeh .

"alah .. biarlah .. budak tu kecik lagi .. "

"takpe .. sok2 dia taulah .. "

tak ke korang rase, sikap korang yang suka memandang remeh  tu akan menjejaskan hidup seseorang seumur hidupnya ? mesti tak kan ? yup .. memang orang yang kita sayang buat kita buta dengan kesalahan diorang . tapi jangan guna perkataan sayang untuk itu . itu bukan sayang namanya .. itu nak menghancurkan .. lebih parah lagi, bila kita diibaratkan mencederakan seseorang itu secara perlahan - lahan . macam kena titisan asid sedikit demi sedikit . sakit bukan ? hmm .. punca aku dok membebel neh sebab ada la seseorang yang aku sayang nie kena hukum tadi disebabkan sikap ketidakjujuran dia ..

manusia memang kompleks . walaupun aku suka berfikir dan suka memerhatikan gerak geri manusia, aku masih tak dapat nak menghubungkan kenapa manusia lebih suka memilih untuk menipu .
contohnya, adik aku lah .. dia boleh je cakap keja sekolah dia yang perlu buat pembetulan sebanyak 2, 250x tu, dia dah siapkan kat sekolah . mak aku takdenye nak percaya .. yelah .. instinct cikgu nie mahal sikit .. so, bila mak aku tak percaya, aku pun mintak je suruh dia tunjuk kat mak aku bukti yang dia dah siapkan .. aku pun takdelah bajet dier nak menipu sebab tone dier bila menjawab tuh dah confident habis .. kesudahannya ? guilty as charged .. bapak aku diam je .. mak aku lak, bila dah sampai rumah , terus rotan adik aku . tapi rotan yang elleh , kalau aku yang kena, boleh lagi aku buat 10,11 kali .. haha, but stilll, adik aku mana pernah kena rotan seumur hidup dia .. kali pertama tu ... mak aku cuma bagi amaran lisan je lebih . hmm ... boleh pakai lagi ke verbal caution zaman sekarang nie ? kamon lah .. kalau pergi mahkamah pun tak laku okay .. kalaulah peristiwa nie berlaku 9 atau 10 tahun yang lalu, peh, dah sah2 aku tak ada kat sini lagi dah sekarang .. ke kubur dah agaknya . tambah pulak takdenye sape2 yang nak bela aku pun. pastuh, tambah lagi kalau nak cakap,

"You have the right to remain silent. Anything you say or do can and will be held against you in the court of law. You have the right to speak to an attorney. If you cannot afford an attorney, one will be appointed for you. Do you understand these rights as they have been read to you?" 

merepek dah tu .. hahaha . na da . tak ada . alah , selalu dalam drama tv tu kan, kalau bapak marah anak, misti mak back up . kalau tak pun sebaliknya lah .. jarang sangat lah dua2 nak marah kat budak tuh .

mak aku lak , bila dah sampai bab satu satunya anak lelaki yang beliau ada, lemah lah .. marah kejap je .. kejap sangat . 15 minit pastu elok balik .. kalau akulah di tempat dia, confirm seconfirm confirmnya seminggu kut telinga aku pedih kena sindiran asid . tu tak masuk lagi cubitan maut ala masak ketam bercili beliau tuu . dan yang paling teruk, takkan ada lagi kepercayaan kat aku . tapi alhamdulillah, setakat nie aku rasa aku tak pernah lagi la terfikir nak mengkhianati kepercayaan yang mak ayah aku bagi . sebab apa ? sebab nak dapat kepercayaan tuh pun cukup susah . mungkin sebab aku anak sulung . perempuan lak tuh . tapi what the heck pulak kan ?

tu pasal lah naik kepala budak tu .. okay, cakap zaman aku dengan zaman diorang lain . habis, aku sama zaman ke dengan mak ayah aku ? tak kan ? so, aku asyik fikir fikir dan fikir, atas alasan apa lah hidup aku jadi agak komplikated sehingga sebegini rupa .. oh . aku anak sulung, dia anak bongsu .. okay fine ... aku anak perempuan, dan jangan lupa, ada lagi dua adik perempuan kat belakang aku sementelahan dia, satu satunya anak lelaki .. oh ..okay ... aku dah dapat macam2 masa aku kecik dan adik aku tak .. tambah pulak, masa dia kecik kecik dulu, bibik je yang banyak jaga dia .. so dia kurang kasih sayang (agaknya) ... eh? err .. macam tu pulak ? habis, salah aku ke bila jadi macam tu? atas alasan tu ke hidup aku didiskriminasi sebegitu rupa?

tapi, mujur, allah bagi aku akal, bagi aku otak, untuk berfikir sepositif positifnya ... tapi mereka lupa agaknya .. allah pun ada kurniakan aku hati jugak .

err .. nampaknya dah jadi sedikit emosi .. hahahahhaha . baik aku berhenti sekarang . ta-ta!

No comments: