Thursday, May 7, 2015

Oh camaraderie.


Kau tahu?

Banyak yang aku belajar dari berkawan ni.

Dengan berkawan, aku belajar yang apa yang kita cakap, tak semestinya kita betul betul maksudkan.

Dengan berkawan, aku belajar yang kita perlu belajar berkongsi. Apa yang seronok, apa yang tidak, sedih, marah, semualah, seronoknya kalau ada orang untuk share semua tu.

Dengan berkawan, aku belajar yang kita perlu belajar untuk terima kekurangan orang lain. Tak ada siapa yang sempurna, tapi tak salah kan kalau kita nak cari kawan yang melengkapkan kita?

Dengan berkawan, aku belajar tentang latar belakang yang bermacam-macam.
Oh family dia ajar dia macam ni.
Oh family dia semua perempuan.
Oh adik beradik dia semua lelaki.
Oh dia anak sulung/last.
Oh family dia ada dia je.
Oh dia tak ada ayah/mak. 
Oh dia dah biasa senang/susah.
sebab semua mempengaruhi cara dia. 

Dengan berkawan aku belajar yang tak semua manusia kita boleh percaya 100%. Kata kata dia, dan mungkin jugak kata-kata aku sendiri. Pemahaman boleh berbeza. Contoh aku cerita pasal biru, dia dengar biru, tapi nanti akhir akhir dia mungkin faham hijau. atau hitam, atau merah. 

Dengan berkawan aku belajar untuk sayang. 
Sayangnya nak lepas seseorang tu bila kita rasa kita dah kenal dia. 
"Sayangnya kalau dia dah tak kawan aku lagi. Tapi apa boleh buat. Itu pilihan dia."

Dengan kawan aku belajar malu.
Malunya kalau kawan aku tahu aku macam gini gini.
Malunya kalau kawan aku tahu aku tak lah sesenang mana. Fikiran aku je yang selalu positif.
Contoh.
Malunya kalau kawan aku tahu aku sayang mati kat dia.
Contoh.
Malunya kalau kawan aku tak sayang aku sesayang aku kat dia.
Contoh jugak.

Dengan kawan aku belajar benda baru. 
Benda benda yang dia minat.
Benda benda yang dia dah biasa, mungkin kita dah tau, mungkin tidak.
Untuk terima atau tidak, itu terserah.
Dengan berkawan aku belajar yang akan ada je di luar sana tu yang sekepala dengan kita.
Yang boleh terima kita. Sebab terima atau tidak. Itu juga satu pilihan.
Walau sepelik manapun kita.
Kalau tidak, mungkin belum sampai masanya lagi. Takpe, tunggu.

Dengan berkawan aku belajar untuk sakit hati.
Bila kawan kita tak nak cakap dengan kita. Langsung berhenti bercakap.
Kita tak paham kenapa.
Mudahnya kalau semua orang boleh duduk bersama dan bincang apa yang tak kena.
Tapi bukan semua orang semudah tu.
Kadang prioriti dia dan kau tak sama.
Tambahan, Situasi real life memang tak seindah drama.
Action. Cut. Dah jumpa hero dan heroin.
Kalau bernasib baik, ada lah kebetulan.
Selalunya tidak. Diam macam tu aje.
Bila kawan kita lagi seronok bila dengan kawan lain.
Bila kita tak dapat bagi benda benda yang kita tak ada, tapi dengan kawan lagi mudah je dia dapat.
Bila kita tak dapat terima apa yang kawan kita cakap. 
Selalunya sebab betul. Bila betul, lagi sakit hati. 
Kalau kawan kita ikhlas, insyallah kita perlu belajar faham kenapa dia buat / cakap macam tu.
Kalau tidak, sentiasalah ingat, manusia ni kengkadang main cakap je. Tak pilih perkataan betul2. 
Tak semua orang boleh berfikir dengan bijak dalam sekelip mata.
Kau pun. Aku pun. Dia pun.

Dengan berkawan aku belajar sifat untuk memanggil seseorang sebagai kepunyaan kau.
Kalaulah kawan tu boleh ditanda kau punya.
Kalaulah kawan tu boleh di'tag' lepastu tak ada sesiapa lagi yang boleh ambil dia pergi.
Kalaulah kawan tu boleh diberi cincin. Lol.
Sounds so wrong, man. Kawan je pun. pun? PUN?

tak doh. kau habiskan masa dengan kawan kawan lebih dari family. Sebab family kau tak ada di sisi. Pilihan agak terbatas di situ.

Jagalah kawan tu baik baik.
Walau sesakit mana pun hati sebab benda yang dia buat, sebab benda2 yang dia dah buatlah yang sentiasa membuatkan aku fikir 10,20x untuk tidak berkawan lagi dengan orang tu.
Sebab bila kau dah putuskan yang kau sesungguhnya sudah putus asa dengan dia, memang ada silap besar dah jadi. Toleransi mungkin kurang dari mana mana pihak. Dan mungkin komunikasi selama ni lagi banyak dari satu pihak je.

Ingat je lah. Perhubungan.
Kan ke hubungan tu antara dua pihak. 
Bukan kau sorang je.
Kau bukan dia, dia bukan kau.
Tak kira walau sesama mana kau rasa kau dan dia.
Kalau semua simpan dalam otak, dalam hati, tak kasi keluar, mana pihak lagi satu nak tahu?
"Takkan dia tak tahu, aku dah kasi hint"
Eh helo, mulut ada, cakaplah.
Malu?
habis kalau malu, kau nak berhenti takat situ je?
Aku percaya takdir, tapi aku percaya juga usaha.
Kalau ada rezeki.
Habis, kau berharap je la pada rezeki tanpa perlu usaha...?
Ada orang nasib dia baik, dapat je.
Ada orang tidak.

Hidup ni hidup kau.
Aku benci betul orang yang suka salahkan orang lain. Atau tuding jari. 
"Dia bagitau aku gini gini gini. Sebab tu aku buat gitu."
Eh hello, kau otak tak ada ke? nak kena orang lain fikirkan untuk diri sendiri? Asyik salahkan orang je. Kau yang biarkan diri kau dipengaruh tu tak nampak pulak salah kau ye

Habis kau nak tunggu je ke?
Hidup kau.
Pilihan kau.

p.s. Sometimes we love people so much that we have to be numb to it. Because if we actually felt how much we love them, it would kill us."
—Fay, Riding In Cars With Boys

No comments: