Tuesday, October 29, 2019

Kereta

Baru baru ni aku pi buat alignment dengan balancing, lepas mechanic test drive kereta, dia mai kat aku cakap absorber mounting aku dah boleh tukar dah ni. Ayoyo. aku cakap la yeye je. Lepastu dia cakap, akak perasan tak gegar. Aku dah macam.. Oh ni ke puncanya... Tapi dalam hati je la. Sebab aku memang dari awal tahun haritu aku dah complain dekat Perodua masa service. Tapi masa tu orang Perodua bangkitkan isu engine mounting kat aku. Dan masa awal tahun tu, tak ada la teruk nau gegarnya macam sekarang. (hujung oktober 2019)

aku mintak quotation kat dua bengkel luar dan bengkel Perodua.

Bengkel A

Absorber 1 set RM520
Engine Mounting Ori RM600
Upah replace absorber RM120
Upah replace engine mounting RM200
= RM 1440

Bengkel B

Absorber RM180 untuk 2
Engine Mounting Ori RM 650
Upah RMx?
= RM830 + upah.

Bengkel Perodua

Absorber RM59.90 x2 = RM119.80
Engine mounting = RM700 (kena bayar deposit RM350)
Check kereta = RM30.00
= RM 849.80


So...... memandangkan dah hujung tahun ni..... aku mampu mengucap panjang je la....

Adik aku suruh bagitau ayah aku je. Tapi entahle. Malas campur malu. Tapi orang malu selalu rugi kan. Tengoklah macam mana. Ni minyak hitam pun nak kena tukar. Nak tukar confirm nak yang fully synthetic je since kereta ni selalu nak ke outstation. Kesian Bebo :(


No comments: