Wednesday, July 14, 2021

buat kek pakai roti gardenia

I never knew it's possible to bake a cake using bread (say whuttttt?) 

i used 7 slices of Gardenia green ones. Should've used more but I only have a small food blender....

cara-cara

kita blend roti. Aku buat dua batch sebab blender tak beso.
ketepikan.


pukul telur dan gula. (Tapi aku tersilap masanii. Pi pukul telur dengan Susu pekat lolll). Lepas tu masukkan minyak masak sayuran Daisy,  Susu pekat, baking powder, dan vanilla essence.

colouring timeeee! Ada tiga bekas berasingan. Lagi satu batch aku tak campur apa-apa warna.

Agaknya phone memory aku dah full. Tu pasal phone tak tangkap betul kot.

Aku silap sikit ni. Ingatkan ada bekas sederhana besar. Rupanya tak ada.... Tempekla kat sini...

Oleh sebab kek aku punya acuan macam kelakar, so Aku adjust sikit timing bako dalam oven tu. Aku buat 160 degree Celsius dan bakar 15 mins dan kemudian bakar sekali lagi pada suhu yang sama selama 10mins.

HASILNYAAA....

VERDICT:
THANK GOODNESSSS rasa kek..... edible laaaaa. Tapi mostly rasa roti juga sebab aku pakai roti wholemeal hahahahahhh. Tak sabar nak tunggu adik aku bangun tido tengah hari dia nak suruh dia rasa pulakkk.

No comments: